Har vært over én måned siden forrige oppdatering nå, og mye spennende har skjedd.

Starter perioden med konkurranse i pre race NC Konnerud med 3 runder fristil på rulleski. Der vant jeg, i en stor, samlet junior- og seniorklasse og gjorde nøyaktig det jeg hadde tenkt til, gå jevnt hardt dobbeldans i 3 runder så fort jeg visste jeg måtte gå. Formen virket meget bra, men jeg kjente likevel at jeg trenger enda mer konkurransetrening for å gå enda fortere.

I midten av september hadde jeg 4-5 dager uten trening med sykdom, før jeg bygde meg rolig opp igjen etterpå. I de neste ukene fikk jeg gjennomført et par gode elghufs-hardøkter. Har slitt lenge med en belastningskade i foten, men hadde endelig muligheten til å kjøre litt kvalitet på beina i motbakke. Har også gjennomført mange gode rulleskiintervaller, blant annet med PK, Karstein Johaug og flere andre gjesteløpere eller utøvere fra Team Telemark. Har fått god matching og sett hvor nivået ligger hvis man skal hevde seg bra til vinteren.

Høstferien besto av mye trening, og det har delvis fortsatt etterpå. Etter høstferien hadde jeg en standard i3 økt på rulleski på Konnerud hvor tidene var bedre enn noen sinne. Formen er fortsatt stadig bra, og senest 9.oktober stilte jeg opp i det populære motbakkeløpet Landfallhytta Opp i Drammen, like utenfor døra. Der dro jeg i land en 2.plass i min andre ordentlige løpskonkurranse noen sinne. Et godt stykke bak klubbkompis i Drammens Ballklubb, Martin Kirkeberg Mørk. Dette motbakkeløpet ble i år en erstatning for Furumomila, som jeg gjerne skulle løpt, men som foten min ikke tåler i 10 flate kilometer. All treningen, hardøktene og konkurransene tatt i betraktning kan jeg konkludere med at jeg er i rute foreløpig. Nå ser jeg frem til treningssamling i Spania med mye rulleski før vinteren kommer.

Noen treningstips

Tilpass treningen ut ifra intensitet, gjerne ved hjelp av pulssoner. Ikke ha for mye fokus på å trene mye hardt. Et par hardøkter i uken holder, også kan man variere mengden ved siden av avhengig av hvor hard/belastende uken skal være. Det er også viktig å ha et tydelig skille mellom hva som er rolig og hardt. Likevel har jeg en filosofi som går ut på at man ikke skal ta de rolige øktene for rolig, spesielt når det kommer til spesifikk trening (for langrennsløpere: rulleski og ski). Jeg er helt klar på at utbyttet av de rolige øktene blir mye bedre om man holder en intensitet som er høy nok til at man klarer å gå ordentlig teknisk og ta musklene i bruk på samme måte som da man skal konkurrere og som man optimalt skal bruke kroppen. Du kommer aldri til å stake fort i en konkurranse hvis nesten aldri staker ordentlig på trening!

//Sivert